…
Dit kunnen wij voor u doen:
-
Opstellen overeenkomst
-
Controleren overeenkomst
-
Afwikkeling van beëindiging
-
Beantwoorden van vragen
…
…
Bij het opzeggen van een agentuurovereenkomst moet u rekening houden met de afgesproken opzegtermijnen.
Heeft u hierover geen afspraken gemaakt? Dan gelden de wettelijk vastgestelde opzegtermijnen.
Zie kader onderaan de pagina.
Wilt u uw overeenkomst beëindigen en dit juridisch juist afwikkelen?
Wij kijken graag met u mee naar de overeenkomst en
welke wettelijke bepalingen er zijn vastgelegd.
Na beëindiging van de overeenkomst kan er nog sprake zijn van een goodwill/klantenvergoeding over de aangebrachte nieuwe klanten en/of contracten. Voor een juiste berekening en bijstand bent u bij ons aan het goede adres.
Is een overeenkomst niet op de juiste manier opgezegd?
Dan kan er sprake zijn van een schadevergoeding. Of u daar recht op heeft kunnen wij voor u bekijken.
Laat vrijblijvend uw gegevens achter met onderstaand formulier.
Wij nemen contact met u op en kijken wat wij voor u kunnen betekenen.
Als u een agentuurovereenkomst bent aangegaan en u heeft niets opgenomen over opzegging van de overeenkomst, dan geldt de wettelijke opzegtermijn. In het geval van een Nederlandse overeenkomst heeft u te maken met het Burgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 428 t/m 445. Hierin zijn de opzegtermijnen wettelijk bepaald.
Ook als er wél afspraken zijn gemaakt over het opzeggen van de overeenkomst, dan mogen deze niet afwijken van bepaalde wettelijke bepalingen. Zo geldt dat er geen lager opzegtermijn gehanteerd mag worden dan één maand in het eerste jaar, twee maanden in het tweede jaar en drie maanden in de opvolgende jaren.
Als een partij niet voldoet aan de opzegtermijnen, zoals afgesproken of wettelijk is vastgelegd, dan is hij schadeplichtig. Behalve als de reden van opzegging te wijten is aan de tegenpartij, dan is deze schadeplichtig. In principe is deze schade gelijk aan het bedrag dat doorbetaald diende te worden indien er wel een geldig opzegtermijn was gehanteerd. Uitgangspunt is hierbij de gemiddelde vergoeding van het laatste jaar. Als een agent met bewijzen kan komen dat hij in die periode meer verdiend zou hebben, dan kan het bedrag aangepast worden.
Na het beëindigen van de agentuurovereenkomst kan de handelsagent nog recht hebben op een zogenaamde klantenvergoeding. Dit is in de volgende gevallen zo:
Het bedrag van deze vergoeding is niet hoger dan een beloning van één jaar, berekend naar het gemiddelde van de laatste vijf jaren of, als de overeenkomst korter is geweest, naar het gemiddelde van deze duur.
Als de handelsagent niet binnen een jaar aan de principaal laat weten dat deze de vergoeding wil hebben, vervalt het recht daarop.
…